Locatievoorstelling De Aftrap regisseerde ik in in 2010, 2011 & 2012.
Deze voorstelling werd over met en op amateur voetbalverenigingen maakt.
Met voorstellingen bij: v.v. Hoogland, AFC Quick Amersfoort, SV de Meern Utrecht, de Knickerbockers Groningen, vv OSC Nijmegen, WV-HEDW Amsterdam & SWIFT Amsterdam. Zie onder wat beelden gefilmd door de NOS. Deze beelden zijn niet op tv uitgezonden.
www.sportknowhowxl.nl/achtergronden
Voorstelling De Aftrap brengt cultuur de kleedkamer in, 24 november 2011
door: Thomas van Zijl | 24 november 2011
Voetbal en theater lijken op het veld af en toe dicht bij elkaar te liggen, maar in de praktijk zijn het vaak twee verschillende werelden. Theatermaker Daan Beckers probeerde de afgelopen maanden met de voorstelling De Aftrap de kloof te dichten. Afgelopen weekend speelde hij voorlopig voor het laatst bij de Amsterdamse voetbalvereniging WV-HEDW.
Daan Beckers brengt graag theater op plekken waar het niet gebruikelijk is. “Sport en kunst is geen voor de hand liggende combinatie. Voetballers behoren ook niet tot het geijkte schouwburgpubliek. Zeker in deze tijd - waarin cultuur onder druk staat - vind ik het de moeite waard om hen er toch kennis mee te laten maken.”
Dus bezocht Beckers samen met een andere regisseur en vijf acteurs de afgelopen maanden verschillende clubs om De Aftrap op te voeren. De minitournee begon vorig jaar al op Hoogland bij de club waar hij zelf voetbalde en voerde dit jaar langs Amersfoort, Nijmegen en Amsterdam. De voorstelling verliep volgens een vast concept, maar verschilt wel enigszins per club. “Een paar weken van tevoren kwamen we bij de vereniging langs om foto’s te maken en belangrijke mensen te interviewen. Denk aan bestuurders, trainers en spelers van het eerste elftal. Zo kunnen we het verhaal toespitsen op de vereniging en de voorstelling voor het publiek aantrekkelijk maken.”
Bezoekers van De Aftrap vormden een aantal avonden zelf min of meer de eerste scene van de avond. “Bij voetbalclub WV-HEDW in Amsterdam boden we jeugdspelers eerst een training aan die we zelf verzorgden. De deelnemers begeleidden later die avond het publiek.” Het gezelschap van Beckers speelde twee achtereenvolgende weekends bij dezelfde club. “Voetballers moeten er een beetje inkomen, dat is altijd zo. Daarom zagen we dat onze tweede serie voorstellingen altijd iets beter bezocht werden, je moet denken aan ongeveer tachtig mensen op een avond.” Toeschouwers van De Aftrap werden aan het begin van de avond verdeeld in vier groepen, omdat de voorstelling op meerdere plekken plaatsvond. Het publiek ging achtereenvolgens naar de kantine, het terras, de kleedkamer of het trainingsveld. Aan het eind van de avond had iedereen – zij het in andere volgorde – hetzelfde verhaal gezien. Beckers stelt geen verdere eisen aan de locatie. “Een gemiddelde accommodatie is voor ons voldoende voor een goede voorstelling.”
Regisseurs en acteurs zien komend jaar graag een vervolg op De Aftrap en waarschijnlijk komt het daar ook van, al zou Beckers er in dat geval liefst ook iets aan verdienen. De voorstelling werd nu voor clubleden bewust goedkoop gehouden. Zij betaalden 5 euro, andere belangstellenden 2 euro meer. Die lage prijs werd mede mogelijk gemaakt door subsidie van het Fonds Cultuuremancipatie. “Daar moest het geld ook wel vandaan komen, want voetbalclubs hebben nu eenmaal geen potje voor cultuur.” Ook al blijft het lastig het hoofd financieel boven water te houden, als alles volgens plan verloopt staat Beckers in het voorjaar van 2012 weer met een voorstelling op de planken. Dat zal na een evaluatie waarschijnlijk met een nieuwe versie van De Aftrap zijn. In de verdere toekomst wil Beckers wel buiten het voetbal, maar voorlopig is dat niet aan de orde. “Om ergens theater van te maken, moeten de makers de sport in de vingers hebben. Dat is nu vooral het geval bij het voetbal, maar andere sporten lenen er zich in principe net zo goed voor en kunnen prachtige kunst opleveren.”
Voor meer informatie: www.damor.nl