
MIJN HISTORIE OP HOGESCHOLEN & UNIVERSITEITEN ALS LERAAROPLEIDER



Als Leraarsopleider op de Hogeschool van Amsterdam kreeg ik bij een reflectie drie 10'en (31 studenten) voor de Dramalessenreeks en gemiddeld een 8,5 met als laagste cijfer een 7
Vrij communiceren en leren in 2025
Er is een hoop ontwikkeld in de laatste jaren bij mij en in de wereld. Tot 2020 was ik hoofddocent en coördinator van de Dramalessen aan de leraarsopleidingen van de Faculteit Onderwijs & Opvoeding op de Hogeschool van Amsterdam. Dat kan ik niet meer doen door hoe het bedrijf met zijn mensen en de waarheid om gaat, namelijk dramatisch om in vaktermen te blijven. Ook de samenleving heeft niets meer aan scholen zoals ze vaak zijn. Ik sta nu vol voor staatsvrij thuisanderwijs. Hieronder meer historie in correspondentie met de HvA plus de inhoud van de door mij ontwikkelde lessenserie en enkele reflecties op mijn lessen van studenten.
Anderzijds probeer ik binnen het systeem mijn waarden als theaterdocent en regisseur hoog te houden door mijn theaterlessen aan te blijven bieden als alternatief binnen het systeem. Dit doe ik onder andere vanuit Theater Anderwijs via lessen voor Qrabbl en als programmamaker van Gluren bij de Buren Leusden. Ook werk ik twee dagen per week als pedagogisch professional bij Vrijland Amersfoort.
Historie als leraar opleider HvA en UpVA
Ik was hoofd-docent en coördinator van het vak Drama aan de leraarsopleidingen van de Faculteit Onderwijs & Opvoeding op de Hogeschool van Amsterdam tot het begin van de corona-hoax. Ik werd ontslagen omdat ik weigerde mijn lessen in Lichaamstaal en Gedrag online te ontwikkelen en geven. Hoe kon ik dit lerarenvak online geven? Dat gaat totaal in tegen mijn lessen die gaan over 'contact'.
Toch werd ik verzocht online les te geven. Dat weigerde ik want ik vond dat je lessen in lichaamstaal en gedrag enkel fysiek kon geven. In een gesprek met mijn leidinggevende zei Alessandra dat als ik 10% van de leeropbrengst zou halen, dat dit ook voldoende zou zijn. Nou sorry Alessandra, mijn wiskunde is niet fantastisch, maar 10% van een 10 is nog steeds een 1. Ik haalde dan wel 10'en, maar ik wilde geen 1'en van studenten voor mijn lessen. Ik wilde gewoon les blijven geven zoals ik dat deed! En ook blijven coördineren. Helaas was dit niet mogelijk. Er werd mij de kans geboden om online les te geven of het vak zou opgeheven worden. Om het vak Drama in de FOO leraarsopleidingen te redden heb ik de coördinatie van de lessenserie aan een collega overgedragen.
Wat nu?
Nu geef ik deze lessenseries los van de Universiteiten op mijn eigen wijze. Hierdoor kan ik nog beter doceren op de inhoud, omdat de schoolse werkwijze wat mij betreft toch vaak niet correct is. Hierdoor komt in mijn lessen wie we zijn als mens nog meer centraal te staan. Ik ben de afgelopen jaren diep het rabbit hole in gedoken om er achter te komen dat ongeveer alles wat ons verteld wordt een leugen is.
We kunnen weten wie we zijn, waar, en wanneer we leven. Daardoor heb ik mij in de afgelopen jaren vaak flink achter de oren moeten krabben om eerdere overtuigingen. Ik ben vaak van inzicht veranderd. In de dramalessen op de HvA stond het objectief observeren zonder oordeel centraal. Mijn idee is dat studenten mijn lessen zo waardeerden omdat ik probeerde dat oordeel vaak zo lang mogelijk weg te laten zodat de kern van de observatie bespreekbaar werd. Dat vind ik nog steeds de kracht van deze lessenreeks, dat het je leert in woorden te brengen wat je werkelijk ziet zonder te oordelen. Ook heeft het mij geholpen in de huidige tijd van verwarring. De onwaarheden kunnen we objectief observeren, ze zien voor wat ze zijn, leugens. De HvA is met zijn wereldagenda en de geidoctrineerde leraren en studenten een toppunt van deze leugen, samen met de politieke, media en 'wetenschappelijke' machten. Ze verdraaiien de waarheid constant ten behoeve van de satanische wereldagenda die er achter zit, en als je dat benoemd dan moet je weg. Ik ben weggegaan, en zal door blijven gaan, want mij krijgen ze niet meer klein. Dankbaar dat we er zijn om het anders te doen. Met creatief en natuurlijk thuisanderwijs als basis van de samenleving :)
Hoofddocent en coördinator vak Drama aan HvA leraarsopleidingen
Vanaf mei 2013 was ik werkzaam als dramadocent en vanaf augustus 2016 ook als coördinator en hoofddocent van het vak Drama voor studenten van leraar-opleidingen aan de Faculteit Onderwijs & Opvoeding op de Hogeschool van Amsterdam. Daar ontwikkelde ik i.s.m. met mijn drama-docententeam o.a. onderstaande cursuslessen over: Lichaamstaal, Boven-Onder-Gedrag, Tegen-Samen-gedrag & Klassenmanagement. Bij studenten van de KOP-groep gaf ik met Fransje ook lessen over: Presentatie-vaardigheden, Gespreksvaardigheden & Leiderschap.
Ik wilde in 2020 graag fysiek les blijven geven. Dit was niet meer mogelijk op de HvA wegens online werken. Daar weigerde ik in mee te werken. Daarom doceer ik dezelfde lesinhoud nu met een vernieuwende twist en met meer aandacht voor plezier en contact aan allerlei doelgroepen die gericht zijn op de ontwikkeling van bewustzijn via kunstbeoefening. Het hoogste doel van de cursus draait om het vergroten van ieders bewustzijn, vertrouwen en moed binnen een stevig zelf. Met neutraliteit als basis voor een objectieve observatie en het bereik van een natuurlijke flow in het zelf-presenteren en/of leiden en begeleiden van individuen of groepen mensen. Curriculum voor vernieuwende werkwijzen in de buitenlucht ontwikkelde ik o.a. bij de Metaal Kathedraal. Dit om de kennis over 'natuur en mens' verder te brengen in ons collectief bewustzijn en zo te zorgen voor een zorgeloze vrije liefdevolle toekomst.
Reflectie op lessen
In 2020 werkte ik dus nog als hoofd-docent aan de leraarsopleiding van de Faculteit Onderwijs & Opvoeding van de HvA. Naast de Voltijd en Deeltijd opleidingen was ik ook werkzaam met economiestudenten van de KOP-opleidingen met 6 lessen van 2,5 uur per schooljaar.
Eenmalig heb ik in een papieren evaluatie laten doen rondom 3 vragen:
- Wat voegt Drama toe binnen je opleiding?
- Wat zijn sterke kanten van het vak?
- Waarin zou het vak Drama zich kunnen verbeteren?
+ Geef een cijfer voor de algehele lessenreeks: …
Ik kreeg dat jaar met het vak Drama de volgende cijfers ter reflectie op mijn lessenreeks:
2 X 7
1 X 7,5
10 X 8
5 X 8,5
10 X 9
3 X 10
Ik was gelukkig met mijn lessen en vind het een schande dat ik ben weggestuurd vanwege het niet online en met absurde maatregelen willen werken. Ik verwacht eigenlijk een vergoeding voor de door mij geleden schade. Ik heb ook nooit meer iets van iemand van de HvA gehoord. Bizar.